تفاله قهوه برای سانسوریا خوب است یا نه؟

ازآنجایی‌که خاک گلدان همه مواد موردنیاز برای رشد و تقویت گیاه را ندارد، تغذیه گیاه با کودهای مناسب روشی اصولی برای حفظ شادابی و طراوت آن است. یکی از کودهای خانگی بسیار مفید برای گیاهان تفاله قهوه است که در ادامه قصد داریم خواص تفاله قهوه برای سانسوریا را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز به دنبال کودی کم‌هزینه و مناسب برای تقویت گیاه شمشیری خود هستید، مطالعه این مقاله قطعاً به شما کمک خواهد کرد.

عناصر مفید موجود در تفاله قهوه برای گیاه شمشیری کدامند؟

عناصر مفید موجود در تفاله قهوه برای گیاه شمشیری

شاید جالب باشد که بدانید تفاله قهوه‌ای که به‌عنوان زباله خانگی شناخته می‌شود می‌تواند، به‌عنوان یک کود مفید و کمپوست برای گیاهان آپارتمانی مختلف بسیار کارآمد باشد. قهوه سرشار از عناصر مفید و ارزشمندی است که می‌توانند در رشد و تقویت بهتر گیاهان موثر باشند؛ اما‌‌ تعدادی از این عناصر به‌خصوص پروتئین‌های گیاهی، با برشته‌ شدن قهوه تجزیه می‌شوند؛ زیرا در برابر حرارت پایدار نیستند.

 بااین‌حال این ماده خوش‌رنگ و خوش‌عطر‌ و بو بازهم می‌تواند، برای بسیاری از گیاهان مفید باشد. تفاله قهوه برای شمشیری سرشار از مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، منیزیم، نیتروژن و کلسیم است که هر کدام مزایای مختلفی برای سانسوریا دارند. گیاهان مختلف از جمله سانسوریا برای رشد بهتر به نیتروژن احتیاج دارند.

تفاله قهوه می‌تواند یک منبع غنی برای تامین نیتروژن موردنیا‌ز گیاه باشد. در واقع نیتروژن می‌تواند، در رشد سریع ساقه سانسوریا و برگ‌های آن تاثیر بسزایی داشته باشد. در کنار نیتروژن، کلسیم و منیزیم موجود در تفاله قهوه نیز در سلامت سانسوریا موثر هستند و تاثیر بی‌نظیری در تقویت گیاه دارند.

آیا تفاله قهوه برای سانسوریا مضر است؟

مضرات قهوه برای سانسوریا

همانطور که اشاره کردیم تفاله قهوه یک منبع غنی از کلسیم منیزیم و نیتروژن است که می‌توانند در رشد و تقویت بهتر سانسوریا تاثیرگذار باشند، پس استفاده متعادل و به‌اندازه از تفاله قهوه برای گل سانسوریا هیچ‌گونه ضرری ندارد. ذکر این نکته نیز خالی‌ازلطف نیست که قبل از استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان، باید اطلاع کافی داشته باشید که گیاه موردنظر در خاک اسیدی بهتر رشد می‌کند یا قلیایی؟

اهمیت این موضوع به خاصیت اسیدی بودن تفاله قهوه باز می‌گردد و این ماده در رشد گیاهانی موثر است که علاقه‌مند به خاک‌های اسیدی هستند. ازآنجایی‌که ph مناسب خاک برای سانسوریا بازه‌ای بین ۴/۵ تا ۷ است، می‌توان گفت تفاله قهوه برای سانسوریا مناسب است و می‌توان از آن در خاک گیاه استفاده کرد.

مزایای تفاله قهوه برای سانسوریا چیست؟

مزایا تفاله قهوه برای گل سانسوریا

کودهای خانگی مناسب سانسوریا از جمله تفاله قهوه انتخاب بسیار مناسبی برای رشد و تقویت بهتر سانسوریا هستند. نیتروژن موجود در تفاله قهوه ماده مغذی و ارزشمندی برای تقویت گیاه محسوب می‌شود که موردتوجه بسیاری از علاقه‌مندان به گل‌وگیاه قرار گرفته است. تفاله قهوه برای گیاه شمشیری مزایا و خواص متفاوت و متعددی دارد که تعدادی از این مزایا عبارتند از:

  • افزایش رطوبت خاک
  • استحکام ساقه و جلوگیری از چروک‌ شدن آن
  • رشد بهتر ریشه گیاه 
  • رشد شکوفه‌ها و بزرگتر شدن آنها
  • جذب میکروارگانیسم‌ها و کرم‌های خاکی
  • از‌بین‌بردن علف‌های هرز
  • تقویت گیاه بعد از خواب زمستانی
  • افزایش جذب فلزات سنگین در خاک
  • دفع آفات و رفع مشکل پشه زدن سانسوریا

در صورت استفاده از تفاله قهوه برای سانسوریا این نکته را در نظر داشته باشید که تفاله قهوه باید کاملاً خشک باشد؛ زیرا در غیر این صورت رطوبت موجود در آن می‌تواند، باعث به وجود آمدن و جذب حشرات و آفت‌های مختلف شود و گیاه را با مشکل مواجه کند.

دلیل محبوبیت تفاله قهوه به عنوان کود خانگی برای گیاهان چیست؟

بدون شک تفاله قهوه یکی از محبوب‌ترین کودهای خانگی محسوب می‌شود که بسیاری از دوستداران گل‌وگیاه برای گیاهان آپارتمانی و زیبای خود از آن استفاده می‌کنند. تفاله قهوه به سبب برخورداری از عناصر ارزشمند از جمله نیتروژن، رشد و نگهداری گیاه شمشیری را تضمین می‌کند؛ اما در استفاده از آن باید حد تعادل را رعایت کنید تا گیاه دچار مشکل نشود.

حتما بخوانید: تفاله چای برای گل سانسوریا خوب است یا نه؟

 بهتر است برای تقویت گیاه در طول ماه تنها یک تا دو بار از تفاله قهوه استفاده کنید تا گیاه از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شود. دلایل گوناگونی برای محبوبیت تفاله قهوه به‌عنوان کود خانگی برای گیاهان وجود دارد؛ اما چهار دلیل عمده‌ای که دوستداران گیاهان آپارتمانی را به استفاده از این کود خانگی تشویق می‌کنند عبارتند از:

  • منبع غنی از مواد مغذی و ارزشمند 
  • دسترسی بسیار آسان 
  • هزینه کم و مناسب
  • سازگار با محیط زیست

آشنایی با روش‌ های استفاده از تفاله قهوه برای گیاه سانسوریا

شیوه استفاده از تفاله قهوه برای گیاه سانسوریا

روش‌های متفاوتی برای استفاده از قهوه به‌عنوان کود خانگی برای تقویت و تغذیه بهتر گیاهان وجود دارد که هر فرد می‌تواند، با توجه به شرایط و نوع گیاه خانگی خود روش مناسب را انتخاب کند. با انتخاب هر یک از این روش‌ها گیاه از مواد ارزشمند موجود در قهوه بهره‌مند می‌‌شود و‌ می‌تواند رشد بهتری داشته باشد. روش‌های استفاده از تفاله قهوه برای گل سانسوریا عبارتند از:

  • کمپوست کردن تفاله قهوه 
  • ساخت کود مایع از طریق مخلوط کردن یک‌سوم فنجان قهوه خنک‌ شده با سه‌چهارم فنجان آب 
  • ترکیب تفاله قهوه با خاک گلدان 
  • مخلوط کردن پودر قهوه با سایر مواد آلی جهت تشکیل یک کمپوست غنی

چنانچه علاقه مند به داشتن گیاه سانسوریا هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش خرید گیاهان آپارتمانی فروشگاه بوتانیک، نسبت به خرید گل سانسوریا اقدام بفرمایید.

نکات مهم در هنگام استفاده از تفاله قهوه برای سانسوریا شمشیری

نکات استفاده از تفاله قهوه برای گل سانسوریا

همیشه در استفاده از تفاله قهوه برای تقویت گیاهان حد تعادل را رعایت کنید؛ زیرا استفاده بیش از اندازه از هر ماده‌ای به‌عنوان کود می‌تواند، برای گیاه مضر باشد. نکته مهم برای تفاله قهوه این است که این ماده می‌تواند، تعداد حشرات و تخم کرم موجود در خاک گیاه را افزایش دهد؛ بنابراین لازم است در صورت استفاده از تفاله قهوه برای سانسوریا نکات زیر را رعایت کنید:

  • در صورت تعویض گلدان، حتماً خاک را به‌ طور کامل ضدعفونی کنید.
  •  خاک گیاه را با سموم مناسب سم‌پاشی کنید.
  •  خاک را بعد از گذشت یک روز با قارچ‌کش ضدعفونی کنید تا حشراتی که در خاک وجود دارند کاملاً از بین بروند، سپس می‌توانید تفاله قهوه را به خاک اضافه کنید.

جمع بندی

تفاله قهوه به سبب برخورداری از مواد معدنی موردنیاز گیاهان می‌تواند به‌عنوان یک کود خانگی مناسب برای رشد و تقویت بهتر گیاهان مورداستفاده قرار گیرد. تفاله قهوه برای سانسوریا دارای خواص متعددی از جمله استحکام ساقه، رشد بهتر ریشه، دفع آفات و‌ حشرات و… است که با استفاده از روش‌های گفته شده در مقاله می‌توانید، گیاه را از مواد مغذی موجود در قهوه بهره‌مند کنید و شاهد سرسبزی و طراوت دائمی گیاه خود باشید.

منبع: lawnlove.com

به اشتراک بگذارید
فریبا عباسی
فریبا عباسی

فریبا عباسی هستم، دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی؛ فعال و علاقه مند به گیاهان آپارتمانی، که به صورت روزمره درباره نگهداری این گیاهان مینویسم.

مقاله‌ها: 37

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *