درختچه فیکوس بنجامین

شناسه محصول: 49645 دسته: , برچسب: ,

درختچه فیکوس بنجامین (Ficus benjamina) که با نام انجیر برگ‌ریز از دسته گیاه فیکوس هم شناخته می‌شود، یکی از انواع گیاهان آپارتمانی است که می‌توان آن را به‌صورت یک درخت بلند بدون برگ اما با ساقه‌های درهم‌تنیده و تزیینی نگهداری کرد یا به‌شکل کوتاه‌قامت پرورش داد و به‌عنوان گیاهی گلدانی از آن استفاده کرد. گیاه بنجامین با برگ‌های براق، بیضی‌شکل و سبز‌رنگ خود، یک انتخاب مناسب برای نگهداری در آپارتمان است و درصورتی‌که تمام نیازهای گیاه به‌خوبی برطرف شود، عمری طولانی خواهد داشت.

موضوع اطلاعات
🌱 اندازه گیاه بزرگ
🔤 نام لاتین Ficus benjamina
🚿 میزان آبیاری متوسط
💦 نیاز به رطوبت متوسط
💡 نیاز به نور متوسط تا زیاد
🐶 سازگار با حیوان خانگی نه (بعضی از انواع آن ممکن است سمی باشند)
🌬️ توانایی تصفیه هوا بله
🪴 اندازه گلدان مورد نیاز متوسط تا بزرگ

گیاه بنجامین (Ficus benjamina) یا انجیر برگ‌ریز یکی از گیاهان بومی جنوب و جنوب شرقی جنگل‌های آسیایی است و به‌ویژه در استرالیا و هندوستان زیاد مشاهده می‌شود. این گیاه از خانواده موراسه و گیاهی درختچه‌ای و زیبا است که به‌دلیل برگ‌های چرمی و بیضی‌شکل خود شهرت دارد. شاخه‌های این گیاه خاصیت ارتجاعی دارند و پس از بلندشدن به‌حالت آویزان از ساقه درمی‌آیند. برگ‌های فیکوس بنجامین در جوانی به رنگ سبز روشن هستند و به مرور زمان تیره می‌شوند.

این گیاه یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است؛ زیرا شرایط نگهداری چندان سختی ندارد و با رعایت چند نکته ساده می‌توان تا مدت زمان طولانی از زیبایی آن بهره برد. این گیاه در محیط باز هم قابل نگهداری است که دراین‌صورت از حالت درختچه به درخت درآمده و ارتفاع آن به 5 متر هم می‌رسد؛ اما در آپارتمان و نگهداری در گلدان معمولا درختچه‌ای کوتاه‌قامت، با تنه چوبی و بافته‌شده است. از این گیاه برای طراحی دکوراسیون به سبک مدرن استفاده می‌شود و المانی شیک برای چیدمان منزل و محل کار محسوب می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های فیکوس بنجامین می‌توان به قابلیت این گیاه در سم‌زدایی هوای اتاق اشاره کرد.

قیمت و خرید گیاه بنجامین؛ ارسال مستقیم از گلخانه

باوجود این‌که فیکوس بنجامین بومی کشور ما نیست؛ اما خرید آن از بیشتر گلفروشی‌ها امکان‌پذیر است. برای خرید گیاه فیکوس بنجامین باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بهترین نوع این گیاه را انتخاب کرده و سال‌ها از زیبایی و طراوت آن لذت ببرید، این نکات عبارت‌اند از:

  • درصورتی‌که به‌صورت حضوری برای خرید درختچه فیکوس بنجامین به گلخانه مراجعه می‌کنید، سلامت ساقه و برگ‌ها را بررسی کنید.
  • برگ‌ها باید حالت چرمی و براق داشته باشند. برگ‌های این گیاه نسبتا ضخیم و نوک‌تیز هستند و درصورتی‌که هر کدام از این ویژگی‌ها را نداشته باشند، احتمال بیمار‌بودن گیاه وجود دارد.
  • به‌جز برگ‌ها باید تنه گیاه را نیز بررسی کنید. تنه گیاهان سالم، صاف است و مستقیم بالا می‌رود؛ اما درصورتی‌که گیاه در اثر جابه‌جایی نامناسب یا بیماری دچار مشکل شده باشد، تنه آن کج می‌شود.
  • در زمان خرید گیاه فیکوس بنجامین، به سن گیاه دقت کنید. گیاهان جوان‌تر طول عمر بالاتری دارند و نگهداری از آن‌ها نیز ساده‌تر است. اگر برگ‌های فیکوس تیره باشند، گیاه سن بالایی دارد و درصورتی‌که برگ‌ها به رنگ سبز روشن باشند، گیاه جوان بوده و برای خرید مناسب است.
  • در زمان خرید، به نبود هرگونه نشانه‌ای از آفت و بیماری روی گیاه دقت کنید و درصورت مشاهده علائم بیماری از خرید آن صرف‌نظر کنید.
  • اگر تجربه‌ای در تعویض گلدان ندارید و گلدانی که گیاه در آن قرار دارد مطابق سلیقه شما نیست، در همان گلخانه و توسط نیروهای متخصص آن برای تعویض گلدان اقدام کنید تا آسیبی به گیاه شما وارد نشود.
  • قیمت درختچه فیکوس بنجامین درصورتی‌که این گیاه را مستقیما از گلخانه خریداری کنید، مناسب‌تر از خرید از واسطه‌ها خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل، تا حد امکان گیاه را از واسطه مستقیم و گلخانه‌هایی که ارسال مستقیم به درب منزل دارند، خریداری کنید.

نکات مراقبت و نگهداری درختچه فیکوس بنجامین

نگهداری از درختچه فیکوس بنجامین چندان سخت نیست و درصورتی‌که فاکتورهای لازم برای رشد و زندگی گیاه فراهم باشند، تا سال‌ها می‌توانید از زیبایی‌های این گیاه استفاده کنید. فاکتورهای لازم برای حفظ سلامت و پرورش فیکوس بنجامین در منزل به شرح زیر هستند:

  • شرایط آبیاری: فیکوس نسبت به آبیاری نامتعادل حساس است و درصورتی‌که آبیاری بیش از حد نیاز یا کمتر از نیاز گیاه باشد، دچار آسیب می‌شود. در زمان آبیاری، خاک گلدان را بررسی کنید و درصورتی‌که یک بند انگشت از آن خشک بود، اقدام به آبیاری کنید. آب ولرم برای آبیاری گلدان بنجامین بهترین انتخاب است.
  • نور مورد نیاز: گیاه فیکوس به نور فراوان علاقه دارد و رشد آن تا حد زیادی وابسته به شرایط نوری است. البته تابش نور به این گیاه نباید مستقیم باشد زیرا باعث سوختن برگ‌ها می‌شود. پشت پنجره‌ای جنوبی و جایی که نور آفتاب به‌طور غیرمستقیم اما در بیشتر ساعات روز باشد، بهترین محل برای قرار دادن فیکوس است.
  • خاک مناسب: فیکوس به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد. خاک باید غنی از مواد آلی و مغذی نیز باشد. بهترین خاک برای نگهداری این گیاه ترکیبی از پرلیت، ماسه، کودبرگ جنگلی و … است.
  • کوددهی: درصورتی‌که خاک گیاه غنی از مواد مغذی باشد، به کود چندانی نیاز نخواهد داشت؛ بااین‌حال، در فصل رشد گیاه می‌توانید فرآیند رشد را با کوددهی سرعت ببخشید.
  • دمای مناسب: فیکوس نه به گرمای بیش از اندازه و نه به سرمای بیش از حد علاقه دارد. دمای 15 تا 25 درجه بهترین دما برای نگهداری گیاه بنجامین است. در زمستان، گیاه باید دور از پنجره‌ها قرار بگیرد و در تابستان باید جایی باشد که باد کولر مستقیم به آن نخورد.
  • رطوبت مورد نیاز: گیاه بنجامین رطوبت دوست است و درصورتی‌که رطوبت محیط نگهداری آن کم باشد، دچار خشکی و ریزش می‌شود. قرار دادن یک ظرف آب در نزدیکی گلدان بنجامین یا اسپری‌کردن هفته‌ای دوبار آب روی برگ‌ها رطوبت مورد نیاز این گیاه را تامین می‌کند.
  • گلدان مناسب: گلدان گیاه بنجامین نباید بیش از اندازه بزرگ باشد. درصورت بزرگ‌بودن گلدان، ریشه‌ها در اطراف رشد می‌کنند و این موضوع باعث کاهش رشد برگ‌ها و تنه می‌شود. این گیاه همچنین نیاز به تعویض سالانه گلدان ندارد و متناسب با شرایط رشد گیاه باید برای تعویض آن اقدام کرد.
  • شرایط تکثیر: تکثیر گیاه بنجامین نسبتا سخت است و احتمال آسیب‌دیدن گیاه حین انجام این کار وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌شود اگر تجربه‌ای در تکثیر و پرورش گیاهان ندارید، اقدامی برای این کار نکنید؛ بااین‌حال، فصل بهار و تابستان و روش قلمه‌زنی، بهترین زمان و روش برای تکثیر این گیاه هستند.
  • پی‌اچ (PH) مناسب خاک: درختچه فیکوس بنجامین به خاک کمی اسیدی علاقه بیشتری دارد. PH خاکی که این گیاه در آن نگهداری می‌شود باید بین 6-5 باشد.

بهترین جا برای خرید اینترنتی درختچه فیکوس بنجامین کجاست؟

درختچه فیکوس بنجامین را می‌توانید به‌صورت اینترنتی نیز خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید. برای خرید و فروش انواع گل‌ و گیاه آپارتمانی، کافی است به سایت بوتانیک مراجعه کنید تا ضمن خرید بهترین و سالم‌ترین انواع گیاه، در زمینه نگهداری و پرورش آن نیز راهنمای خرید فیکوس را دریافت کنید. در بوتانیک، علاوه‌بر اطلاع از قیمت درختچه فیکوس بنجامین می‌توانید در‌مورد شرایط رشد و نگهداری این گیاه هم اطلاعات کسب کنید و سایر ملزومات نگهداری از گیاهان آپارتمانی مانند خاک، کود و … را نیز خریداری کنید.

ابعاد 50 × 200 سانتیمتر

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “درختچه فیکوس بنجامین”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *