رشد نکردن سانسوریا؛ علت رشد نکردن گیاه سانسوریا چیست؟

سانسوریا به‌عنوان گیاهی مقاوم با ظاهری منحصربه‌فرد و شرایط نگه‌داری آسان، در میان دیگر گیاهان آپارتمانی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این گیاه می تواند طیف وسیعی از شرایط مانند نور کم، آبیاری کم و دمای خنک را تحمل کند؛ اما برای اینکه مشکلاتی مانند رشد نکردن سانسوریا به‌وجود نیاید، لازم است که به نکات نگه‌داری آن مانند آبیاری، نور، دما و… توجه شود. در ادامه این مطلب، به‌صورت کامل درخصوص نحوه نگه‌داری و رشد این گیاه صحبت می‌شود.

رعایت شرایط نگه‌داری سانسوریا برای رشد آن

یکی از مواردی که در رشد نکردن سانسوریا موثر است، انتخاب گلدان و خاک نامناسب است. سانسوریا به گلدانی با زهکشی خوب نیاز دارد تا از غرقابی خاک جلوگیری شود؛ به‌عنوان مثال انتخاب یک گلدان سفالی یا پلاستیکی با سوراخ‌های زهکشی در کف، برای رشد سانسوریا انتخاب خوبی است.

گفتنی است که سانسوریا در خاک کاکتوس یا مخلوط خاک ساکولنت رشد می‌کند؛ چنین خاک‌هایی به‌سرعت زهکشی می‌شوند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کنند.

۱. آبیاری مناسب سانسوریا

دستی در حال آبیاری گیاه سانسوریا

آبیاری گیاه سانسوریا از موارد مهم و حیاتی برای رشد آن محسوب می‌شود. برای اینکه تشخیص دهید سانسوریا چه زمانی به آبیاری نیاز دارد، لازم است که ابتدا خاک آن را بررسی کنید؛ برای انجام این کار انگشت خود را به عمق 2 تا 3 سانتی‌متری خاک فرو کنید؛ درصورتی‌که، متوجه شدید خاک خشک است، زمان آبیاری فرا رسیده است

روش دیگر برای تشخیص زمان آبیاری گیاه سانسوریا این است که به ظاهر گیاه توجه کنید. اگر سانسوریا کم‌آب شود، برگ‌های آن شروع به پژمردگی می‌کنند که ممکن است گیاه نیاز به آبیاری داشته باشد.

به‌علاوه، در تابستان که هوا گرم و خشک است، سانسوریا به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در زمستان با خنک‌تر شدن هوا و کاهش تبخیر، آبیاری سانسوریا نیز می‌تواند کمتر انجام شود.

نحوه صحیح آبیاری سانسوریا

وقتی که زمان آبیاری فرا رسید، لازم است که سانسوریا را به‌طور کامل آبیاری کنید تا آب از زهکشی گلدان خارج شود. آبیاری کامل سانسوریا باعث می‌شود شست‌وشوی نمک‌های اضافی از خاک و رسیدن آب به ریشه‌های عمیق گیاه انجام شود.

برای اینکه آبیاری سانسوریا را به‌درستی انجام دهید تا رشد نکردن سانسوریا ایجاد نشود و از خرابی و گندیدگی سانسوریا جلوگیری شود، توصیه می‌کنیم که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. از غرقابی خاک خودداری کنید: هرگز گلدان را در آب غوطه‌ور نکنید و از آبیاری بیش‌ از حد آن خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.
  2. زهکشی مناسب: مطمئن شوید که گلدان سانسوریا دارای سوراخ‌های زهکشی کافی در کف باشد تا از خروج آب اضافی و جلوگیری از غرقابی خاک اطمینان حاصل شود.
  3. نوع خاک: از خاکی با زهکشی خوب مانند مخلوط کاکتوس استفاده کنید؛ زیرا این نوع خاک‌ها به‌سرعت آب را تخلیه و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کنند.

۲. توجه به میزان نور سانسوریا

دیگر عامل مهم برای علت رشد نکردن گیاه سانسوریا، نور مناسب است. گیاه سانسوریا نور کم را تحمل می‌کند، اما میزان رشد آن در نور کم کندتر می‌شود. ازاین‌رو، بهتر است که سانسوریا در محیطی روشن قرار گیرد. توجه داشته باشید که تابش مستقیم نور به گیاه سانسوریا نیز سوختگی و آسیب‌دیدگی برگ‌های آن را به‌‌دنبال دارد؛ بنابراین محیط نگه‌داری سانسوریا باید به‌گونه‌ای باشد که میزان نور در آن‌جا کافی و به‌صورت غیرمستقیم باشد.

۳. توجه به دمای محیط نگه‌داری برای جلوگیری از رشد نکردن سانسوریا

گیاه محبوب و مقاوم سانسوریا در طیف وسیعی از دماها به‌خوبی رشد می‌کند؛ اما با بررسی نکات کلیدی و درمان خانگی برای ایجاد دمای ایده‌آل برای سانسوریا می‌توانید از سلامتی و شادابی این گیاه زیبا در خانه خود اطمینان حاصل کنید.

سانسوریا در دمای معمولی اتاق، بین 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد (60 تا 80 درجه فارنهایت) بهترین رشد را دارد. این دما برای متابولیسم و ​​فعالیت‌های حیاتی گیاه ایده‌آل است. بااین‌حال، سانسوریا می‌تواند در دمای پایین تا 10 درجه سانتی‌گراد (50 درجه فارنهایت) زنده بماند؛ اما ممکن است در این دماها رشد گیاه کندتر شده و علائمی مانند پژمردگی یا زرد شدن برگ‌ها را نشان دهد.

به‌طورکلی، برای حفظ دمای مناسب سانسوریا بهتر است که آن را در دمای بسیار بالا یعنی بیش از ۲۹ درجه قرار ندهید و در فصل زمستان نیز از سانسوریا در مقابل سرما و یخ‌بندان محافظت کنید.

۴. حفظ رطوبت مناسب و کوددهی سانسوریا

چند گلدان سفید سانسوریا در کنار یکدیگر

برای رشد‌کردن و پاجوش نزدن سانسوریا به رطوبت بالا نیازی نیست. گیاهان سانسوریا در رطوبت نسبی معمولی اتاق حدود 40 تا 50% به‌خوبی رشد می‌کنند؛ بنابراین نیازی نیست که محیط نگه‌داری این گیاهان را مرطوب کنید تا رشد کنند.

گفتنی است که اگر در منطقه‌ای باآب‌وهوای خشک زندگی می‌کنید، می‌توانید با غبارپاشی گاه‌به‌گاه برگ‌ها به افزایش رطوبت اطراف گیاه کمک کنید.

در مورد کوددهی این گیاه باید بگوییم که سانسوریا به کوددهی نیازی ندارد؛ کود سانسوریا را می‌توانید در طول فصل رشد بهار و تابستان هر دو تا سه ماه یک‌بار با کود مایع رقیق شده گیاه، انجام دهید؛ همچنین توجه داشته باشید که از کوددهی بیش از حد سانسوریا خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به تجمع نمک در خاک و آسیب به گیاه شود.

۵. نحوه تکثیر سانسوریا

تکثیر سانسوریا روش دیگری برای رشد و افزایش این گیاه زیبا است. برای تکثیر و رشد سانسوریا لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک ساقه سالم را با چاقوی تیز ببرید.
  • ساقه را به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • هر قسمت را در یک گلدان جداگانه با خاک کاکتوس یا مخلوط خاک ساکولنت بکارید.
  • یک برگ سالم را با چاقوی تیز به چند قسمت کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • هر قسمت را در یک گلدان جداگانه با خاک کاکتوس یا مخلوط خاک ساکولنت بکارید و اجازه دهید تا ریشه دار شود.
  • شما می‌توانید از دارچین برای رشد سانسوریا استفاده کنید.

خرید گیاه سانسوریا

سخن نهایی

سانسوریا گیاهی زیبا و مقاوم است که نحوه مراقبت آسانی دارد و می‌تواند به هر خانه‌ای رنگ و شادابی ببخشد. با رعایت نکات ارائه‌شده در این مطلب و جلوگیری از افتادگی برگ سانسوریا، می‌توانید از سانسوریای خود برای سال‌های آینده لذت ببرید و از رشد نکردن سانسوریا جلوگیری کنید.

سوالات متداول درباره رشد نکردن سانسوریا

بهترین مکان برای قرار دادن سانسوریا کجاست؟

سانسوریا در نور روشن و غیرمستقیم رشد می‌کند. این گیاه می تواند نور کم را تحمل کند، اما در نور کم رشد کندتری خواهد داشت. از قرار دادن سانسوریا در معرض نور مستقیم خورشید به‌مدت طولانی خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود.

چگونه سانسوریا را آبیاری کنیم؟

سانسوریا به آبیاری بیش از حد، حساس است. اجازه دهید خاک در بین زمان دو آبیاری کاملا خشک شود. این گیاه در زمستان ممکن است فقط هر 6 تا 8 هفته یک‌بار نیاز به آبیاری داشته باشد. برای آبیاری سانسوریا، خاک را تا عمق 2 تا 3 اینچ خیس کنید. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

چه نوع خاکی برای سانسوریا مناسب است؟

سانسوریا در خاک با زهکشی خوب رشد می‌کند. مخلوط خاک کاکتوس یا ساکولنت انتخاب خوبی برای این گیاه است.

منبع: greg

به اشتراک بگذارید
مبینا قراباغی
مبینا قراباغی

من مبینا هستم؛ دانش‌آموخته‌ی مهندسی صنایع از دانشگاه خوارزمی. حالا بعد از چند سال تجربه می‌تونم بگم که مهارت رهبری و مشاوره و تخصص‌های متنوع مارکتینگ، سئو ، طراحی سایت، کپی‌رایتینگ و، بازاریابی محتوا و ... دارم. ضمنا این وجه از خودم رو هم شناختم که در عین علاقه به کار تیمی، از تنهایی کارکردن هم لذت می‌برم.
اطرافیانم میگن حس مسئولیت‌پذیری و همدلی بالایی دارم و اگر کاری بهم سپرده شه، تا کاملش نکنم دست برنمی‌دارم.

مقاله‌ها: 28

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *