تفاله چای برای گل سانسوریا خوب است یا نه؟

شاید جالب باشد که بدانید تفاله چایی که هر روز می‌نوشید می‌تواند، برای گیاهان آپارتمانی و زینتی حاوی فواید بی‌شماری باشد. ازاین‌پس بعد از نوشیدن چای، تفاله آن را دور نریزید؛ زیرا می‌توانید از آن به‌عنوان یک کود خانگی مفید برای تقویت گیاهان استفاده کنید. در این مقاله به بررسی فواید و مضرات تفاله چای برای گل سانسوریا پرداخته و با خواص شگفت‌انگیز تفاله این نوشیدنی محبوب بیشتر آشنا می‌شویم، پس همراه ما بمانید.

ترکیبات مفید موجود در تفاله چای برای گل سانسوریا کدامند؟

بدون‌ شک محبوب‌ترین نوشیدنی ایرانی که برای پذیرایی در مراسم‌ها، جشن‌ها، عزاداری‌ها و مهمانی‌ها به طور مکرر مورداستفاده قرار می‌گیرد، چای است. داستان این ماده اغلب سیاه‌رنگ، فقط به نوشیدن ختم نمی‌شود؛ بلکه تفاله آن نیز حاوی ترکیبات مفیدی است که می‌تواند، برای گیاهان تاثیرات مثبت و فراوانی داشته باشد.

تفاله چای حاوی اسید تانیک، آنتی‌اکسیدان و عناصر دیگری از جمله پتاسیم، فسفر، کلسیم و منیزیم است که استفاده از آن برای حاصلخیزتر شدن خاک سانسوریا انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید، علاوه بر تفاله چای، شما می‌توانید از آب چایی برای سانسوریا نیز استفاده نموده و به وسیله آن گیاه را آبیاری کنید و از این طریق هم گیاه را از خواص ارزشمند چای بهره‌مند سازید.

مضرات تفاله چای برای شمشیری چیست؟

قبل از بررسی فواید بی‌شمار تفاله چای برای گل سانسوریا بهتر است، با مضرات آن نیز آشنا شوید تا به دلیل استفاده غلط، باعث آسیب به گیاه نشوید. شاید تنها موردی که بتوان آن را جزو مضرات تفاله چای برای شمشیری به‌حساب آورد، روش استفاده از این ماده سیاه‌رنگ است.

توجه داشته باشید تفاله‌ای که از آن برای تقویت گل سانسوریا استفاده می‌کنید بهتر است، مقداری خشک شود و بلافاصله بعد از کوددهی با تفاله، گیاه را آبیاری نکنید؛ زیرا استفاده هم‌زمان از تفاله  بیش از حد خیس و آبیاری گیاه باعث می‌شوند که خاک گیاه دچار آفت‌های مختلفی از جمله کرم، پشه، هزارپا و… شود که این موضوع در نهایت به نابودی گیاه می‌انجامد.

مزایای استفاده از تفاله چای برای گل سانسوریا چیست؟

تفاله چای نیز مانند تفاله قهوه برای سانسوریا دارای مزایای بسیاری است که می‌توان از آن به‌عنوان یک کود مناسب برای تقویت بهتر سانسوریا استفاده کرد. اولین مزیت تفاله چای، هزینه بسیار کمی است که شما بابت استفاده از این کود خانگی برای تقویت گیاهان خود پرداخت می‌کنید.

چنانچه علاقه مند به داشتن گیاه سانسوریا هستید، می‌توانید با مراجعه به بخش خرید گیاه آپارتمانی فروشگاه بوتانیک، نسبت به خرید گل سانسوریا شمشیری اقدام بفرمایید.

چای در اکثر خانه‌ها روزانه چندین بار دم می‌شود، پس بعد از نوشیدن آن می‌توانید، از زباله غنی آن یعنی تفاله چای برای تقویت بیشتر گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و با صرف هزینه‌ای بسیار کم از یک کود خانگی بی‌نقص بهره‌مند شوید. از دیگر کاربردهای تفاله چای برای گل سانسوریا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین مواد مغذی خاک
  • تاثیر فوق‌العاده بر رشد بهتر گیاهان
  • جلوگیری از بیمارشدن گیاه به دلیل برخورداری از خاصیت ضدباکتریایی
  • عدم سوزاندن برگ یا ریشه سانسوریا به دلیل برخورداری از ماهیتی ارگانیک
  • افزایش کنتراست رنگ و شفافیت برگ‌های سانسوریا 
  • افزایش سلامت خاک از طریق افزایش میزان نیتروژن موجود در خاک

بهترین روش استفاده از تفاله چای برای گل سانسوریا، ترکیب‌کردن آن با کودهای کمپوست است؛ زیرا با این کار تفاله چای به وسیله کرم‌های خاکی به‌راحتی تجزیه می‌شود و مواد آلی و معدنی موجود در آن، بهتر دردسترس گیاه قرار می‌گیرند و در مدت‌زمان کمی تاثیرات مثبت آن بر روند رشد گیاه قابل‌مشاهده هستند.

دلیل محبوبیت تفاله چای برای تقویت گیاهان آپارتمانی چیست؟

فواید تفاله چای برای گل سانسوریا فقط محدود به موارد عنوان‌شده نمی‌شود؛ بلکه مزایا و کاربردهای دیگری نیز وجود دارند که باعث محبوبیت این کود خانگی برای تقویت گیاهان می‌شوند. به دلیل وجود مواد آلی و طبیعی بسیار مفید در تفاله چای، با تجزیه‌شدن تفاله در خاک گیاه، میزان مواد مغذی موجود در خاک افزایش می‌یابد؛ درنتیجه کیفیت خاک بهتر می‌شود. این موضوع فعالیت کرم‌های خاکی مفید موجود در خاک گیاه و همچنین سایر میکروارگانیسم‌های موثر را افزایش می‌دهند که در رشد بهتر گیاه تاثیرگذارند.

 تقویت اکسیژن‌رسانی به ریشه گیاه از دیگر دلایل محبوبیت تفاله چای برای گیاهان خانگی محسوب می‌شود؛ زیرا مواد مغذی و آب به وسیله ریشه به دیگر قسمت‌های گیاه می‌رسند و با تقویت ریشه، دیگر قسمت‌های گیاه نیز سالم‌تر و شاداب‌تر می‌شوند. از دیگر فواید و دلایل محبوبیت تفاله چای برای گل سانسوریا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. جلوگیری از رشد علف های هرز

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توان از طریق آن از رشد علف‌های هرزه اطراف گیاه جلوگیری کرد، قراردادن تفاله چای در نزدیکی ریشه گیاه است. با این کار رطوبتی که در اطراف ریشه گیاه وجود دارد بیشتر می‌شود و گیاه می‌تواند به طور موثرتری از آب استفاده کند و مانع از به‌وجودآمدن علف‌های هرز شود.

۲. اسیدی کردن خاک

استفاده از تفاله چای به‌عنوان کود خانگی برای گیاهان آپارتمانی، تنها برای گیاهانی مناسب است که علاقمند به خاک اسیدی هستند؛ زیرا تفاله چای ph خاک را کاهش می‌دهد و موجب اسیدی‌تر شدن خاک می‌شود. از‌آنجایی‌که ph مناسب برای گیاه شمشیری بازه‌ای بین ۴/۵ تا ۷ است، پس می‌توان از تفاله چای برای گل سانسوریا استفاده کرد.

۳. افزایش سلامت خاک

یکی از عناصر موثر در افزایش سلامت خاک نیتروژن است. تفاله چای یک منبع غنی از نیتروژن محسوب می‌شود که شما می‌توانید با افزودن آن به خاک گیاه، نیتروژن موجود در خاک را افزایش داده و درنتیجه باعث بهبود وضعیت و افزایش سلامت خاک سانسوریا شوید.

۴. موثر در از بین بردن بیماری های گیاهی

شما می‌توانید از آب چایی برای سانسوریا به‌عنوان یک کود مایع استفاده کنید و با اسپری کردن آن به برگ‌های گیاه و افزایش میکروب‌های مفید برگی، دیگر فضایی برای رشد میکروب‌های بیماری‌زا، آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی باقی نگذارید. همچنین کمپوست چای عامل موثری در مبارزه با میکروب‌های بیماری‌زا، آفت‌زدگی، حشرات مضر، تجزیه آفت‌کش‌های سمی و دیگر مواد شیمیایی محسوب می‌شود که همه این موارد به سلامت گیاه کمک شایانی می‌کنند.

۵. افزایش میکروارگانیسم‌های مفید

وجود میکروب‌های مفید در افزایش ایمنی خاک و گیاه بسیار تاثیرگذار است و به دلیل اینکه تفاله چای مملو از مواد مغذی برای گونه‌های گیاهی است، استفاده از آن باعث رشد میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های مفید گیاه می‌شود. گیاه توانایی بالایی در جذب سریع این مواد ریزمغذی دارد و با جذب آنها، سلامت گیاه افزایش می‌یابد و این موضوع گیاه را در مقابل تنش‌های گیاهی مقاوم‌تر می‌کند.

نحوه استفاده از تفاله چای برای گل سانسوریا چگونه است؟

بهره‌مندی گیاه از مواد مغذی موجود در کود، مستلزم استفاده درست و اصولی از کود است. فرقی نمی‌کند از چه نوع کودی برای تقویت گیاه آپارتمانی خود استفاده می‌کنید، فقط باید توجه داشته باشید اگر بیش از اندازه یا به شیوه‌ای غلط از کود برای گیاه استفاده کنید، قطعاً به گیاه آسیب وارد کرده و با گذشت زمان، موجب ازبین‌رفتن آن می‌شوید. روش‌های استفاده از تفاله چای برای گیاه عبارتند از:

  • ریختن تفاله چای به‌صورت مستقیم بر روی سطح خاک گیاه
  • مخلوط کردن تفاله چای با خاک اطراف ریشه گیاه
  • مخلوط کردن تفاله چای با دیگر کودهای مناسب و افزودن آن به خاک گیاه

نکات مهم قبل از استفاده از تفاله چای برای گیاهان

با رعایت چند نکته ساده قبل از استفاده از تفاله چای برای تقویت بیشتر گیاهان می‌توانید، از آسیب زدن به گیاه جلوگیری کرده و با به‌خاطرسپردن نکات زیر، گیاه آپارتمانی خود را از مزایای این کود خانگی مفید و ارزان، بیشتر بهره‌مند سازید. در راستای استفاده از تفاله چای، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • اگر از تفاله چای کیسه‌ای به‌عنوان کود خانگی استفاده می‌کنید، هر نوع فلزی را قبل از استفاده، از کیسه‌های چای جدا کنید.
  • بعد از ریختن تفاله چای پای گیاه، روی آن مقداری خاک بریزید تا موجب به‌وجود‌آمدن مگس و پشه‌های ریز نشود.
  • تفاله چایی که دو بار دم شده، فاقد هرگونه مواد مغذی است و استفاده آن برای گیاه فایده‌ای ندارد.
  • در صورت استفاده از آب چای به عنوان کود مایع برای گیاهان، حتماً صبر کنید چای کاملاً خنک شود تا از بروز شوک یا سوزاندن گیاه جلوگیری کنید.

جمع بندی

اگر سانسوریای زیبا جزو گیاهان آپارتمانی شما است و علاقه‌ای به استفاده از کودهای شیمیایی برای تقویت آن ندارید می‌توانید، جهت رشد بهتر از تفاله چای برای گل سانسوریا استفاده نمایید. این کود ارگانیک حاوی اسید تانیک، آنتی‌اکسیدان و عناصر مفیدی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و… است که به‌شدت بر حاصلخیزتر شدن خاک گیاهان تاثیرگذار است. با تهیه این کود در منزل و با کمترین هزینه، با استفاده از روش‌های گفته‌شده، گیاه خود را تقویت کنید و از شادابی و زیبایی آن لذت ببرید.

منبع: homesandgardens.com

به اشتراک بگذارید
فریبا عباسی
فریبا عباسی

فریبا عباسی هستم، دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی؛ فعال و علاقه مند به گیاهان آپارتمانی، که به صورت روزمره درباره نگهداری این گیاهان مینویسم.

مقاله‌ها: 37

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *